رژیم غذایی سالم در دراز مدت موجب کاهش خطر مرگ و میر می‌شود

17 ژوئیه 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که بهبود رژیم غذایی یک ماراتن است نه یک دو سرعت و کلید موفقیت آن تداوم آن است. این تحقیق نشان داد که تبعیت از یک رژیم غذایی سالم تا حد ممکن، حداقل برای 12 سال، می‌تواند منجر به بهبود عوامل خطر برای بیماریهای قلبی شود که یکی از عوارض شایع بیماری دیابت می‌باشند وهمچنین خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

به گفته‌ی محققان دانشکده ی بهداشت عمومی Chan در دانشگاه هاروارد، بهبود رژیم غذایی تنها به میزان 20 درصد، در طی 12 سال، منجر به کاهش 8 تا 17 درصدی مرگ و میر می‌شود. بر عکس هنگامیکه کیفیت رژیم غذایی به تدریج کاهش می‌یابد، بر خطر مرگ‌ و میر از 6 تا 12 درصد افزوده می‌شود.

یافته‌های منتشر شده در مجله‌ی پزشکی نیوانگلند نشان می‌دهد خطر مرگ و میر افرادی که رژیم غذایی مناسبی را برای بیش از 12 سال رعایت می‌کنند، 9 تا 14 درصد کاهش می‌یابد.

محققان داده‌های بدست آمده از 47994 زن از مطالعه‌ی سلامت پرستاران و 25445 مرد از مطالعه‌ی فالوآپ کارکنان بهداشتی را از سال 1998 تا 2010 بررسی کردند.

محققان تغییرات رژیم غذایی این افراد را در طی 12 سال با استفاده از سیستم‌های نمره‌ دهی رژیم مدیترانه‌ای جایگزین (AMD)، رویکرد تغذیه‌ای برای توقف پرفشاری خون (DASH) و شاخص غذا خوردن سالم جایگزین (AHEI) و سایر سیستم‌های نمره ‌دهی ارزیابی کردند.

 بر اساس سیستم‌های AMD،AMD, DASH، آنچه محققان در نظر گرفته بودند یک الگوی غذایی خوب معرفی گردید وهمچنین مشخص شد که پیگیری و ادامه‌ی این نوع رژیم غذایی بسیار آسان است.

شرکت کنندگان پرسشنامه های فرکانس غذایی را که در آن اطلاعاتی در مورد تغذیه گنجانده شده بود در ابتدای تحقیق و سپس هر 4 سال یکبار به مدت 12 سال تکمیل کردند. آنها همچنین بصورت سالانه گزارشی از شیوه‌ی زندگی خود و عوامل خطر بیماریهای قلبی نظیر کشیدن سیگار، مصرف قرص‌های خوراکی ضد بارداری و مارکرهای دیابت را ارائه کردند.

محققان با استفاده از مدلهای آماری اثر هر یک از تغییرات تغذیه‌ای مختلف را هنگامیکه بیش از ده سال رعایت شوند، بر میزان مرگ‌ و میر کلی و مرگ و میر به علل خاص، بررسی کردند.

زمانی که محققان رژیم غذایی افراد را بر اساس نمره‌ی AHEI تجزیه و تحلیل کردند، مشخص گردید افرادیکه کیفیت رژیم غذایی آنها بالاتر بود، فعال‌تر بوده و میزان الکل کمتری مصرف می‌کردند هنگامیکه بر اساس نمره‌ی DASHآنالیز نمودند، مشخص گردید افرادیکه رژیم‌های غذایی سالم‌تری داشتند، پس از 12 سال نمایه‌ی توده‌ی بدنی آنها کاهش یافته بود.

با تنها افزایش 13 تا 33 درصدی کیفیت رژیم غذایی در طول یک دوره‌ی 12 ساله، خطر مرگ بر اساس ارزیابی AHEI  14 درصد و بر اساسAMD   11 درصد و بر اساس سیستم نمره‌ دهی DASH 9 درصد کاهش یافته بود.

به طور کلی، تمام رژیم‌های غذایی مورد مطالعه تا حدودی موجب بهبود طول عمر افراد شده بود، برای دستیابی به یک روش صحیح غذا خوردن لازم به تطابق با یک رژیم غذایی خاص نیست، بهتر است تا جایی که می‌توانید در دراز مدت رژیم خود را بهبود دهید.

 یک نکته‌ی جالب توجه در مورد این یافته‌ها اینست که اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه از کارکنان و متخصصان بهداشت بوده‌اند که احتمالاً درباره‌ی رژیم غذایی خود نگرانی‌هایی داشته‌اند.

نکته ی دیگر این است که رژیم‌های غذایی سالم دارای  ویژگی‌های مشابهی از جمله مصرف بالای میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و مصرف کمتر گوشت‌های قرمز و فرآوری شده و اجتناب از مصرف نوشیدنیهای قندی و غلات تصفیه شده، هستند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/long-term-healthy-diet-linked-with-lower-risks-of-death-95761401.html